PROSTATA

Organele genitale (vaginul, uterul, ovarele, trompele, prostata, penisul, testiculele) constituie sistemul sexual si de reproducere al femeilor si barbatilor. E vorba de un sistem foarte elaborat, care diferentiaza barbatul de femeie, le organizeaza complementaritatea, pentru a asigura continuitatea speciei umane. Pentru ca sexualitatea sa fie si o functie armonioasa, nu doar fiziologica, ea are nevoie neaparat de emotie, dar, inainte de toate, de o deplina sanatate a organelor genitale. Incepem cu problemele barbatesti, pentru ca ele ajung mult mai greu la doctor, in comparatie cu problemele genitale ale femeilor

Functia organelor genitale. Nimic fara hormoni
Sistemul genital functioneaza in stransa dependenta cu hormonii secretati de catre creier si glandele suprarenale (niste glande foarte mici, plasate deasupra rinichilor). Avem de-a face cu un univers extrem de subtil, in care stimulatiile hormonale sunt produse prin secretii ce pot fi de ordinul unei miimi de miliardime de gram. Totusi, la barbat, mecanismele hormonale sunt mult mai putin complexe decat la femeie. Testiculele produc testosteron si o cantitate foarte mica de estrogen. Niste uzine minuscule de fabricat spermatozoizii, a caror activitate este mult ingreunata
in ziua de astazi, din motive greu de obiectivat: purtarea de pantaloni stramti (stramtoarea creste temperatura testiculelor), poluarea aerului si a alimentelor, stresul. Pungile care contin testiculele alcatuiesc mici compartimente separate, care protejeaza spermatozoizii de efectele nefaste ale unei temperaturi prea ridicate. De fapt, sunt doi saci izotermi (numiti scrotum) care permit scaderea temperaturii intratesticulare cu 2-3 grade fata de cea a corpului. Mentinuti la temperatura corespunzatoare, spermatozoizii sunt perfect activi. Cand temperatura exterioara creste, „pungile” care contin testiculele se alungesc, iar cand e frig, se strang. Ele se adapteaza la schimbarile climatice.

Hormonul masculin: testosteronul
Pentru ambele sexe, glandele suprarenale produc testosteron in cantitati mici. Testosteronul este un derivat al colesterolului. El ii confera barbatului insusirile sale morfologice: umeri mai largi decat bazinul, pilozitatea membrelor si a pieptului, musculatura mai dezvoltata ca la femeie, glande sebacee cu functie diferita Testosteronul provoaca si libidoul, dorinta sexuala, despre care se spune ca-i face pe barbati sa le alunece ochii mai mult decat ar trebui.
Prostata este o glanda mica, in forma de castana, care inconjoara uretra, canalul care duce de la vezica urinara la penis. Secretiile sale reprezinta 30% din volumul ejacularii. Ele contin fructoza, care le da forta spermatozoizilor in timpul calatoriei lor periculoase spre trompe, si enzime, care le sporesc viteza de deplasare.

Cand organele genitale masculine nu functioneaza normal
Semne caracteristice: * o senzatie de jena in partea de jos a bazinului; * necesitatea de a urina des; * dificultati la urinat (jet mai putin puternic, vezica golita pe jumatate); * ejaculari laborioase; * erectii intermitente; * un libido in scadere.
In inconstientul barbatilor, teama de a nu fi la inaltime din punct de vedere sexual este foarte puternica. Adesea, ei au nevoie de timp indelungat pentru a intelege ca actul sexual nu este o competitie contracronometru. Impotenta partiala sau definitiva poate avea o influenta dezastruoasa asupra psihicului. Foarte dependenta de hormoni, prostata reactioneaza puternic la dezechilibrele hormonale. Ea se ingroasa si comprima uretra, obligandu-l pe cel in cauza sa se trezeasca noaptea pentru a urina. Incetul cu incetul, necesitatea de golire a vezicii devine imperioasa, in vreme ce ejacularea devine tot mai laborioasa.

MASURI DE INGRIJIRE
– Pe plan fizic:
Practicati o activitate fizica regulata . Faceti sport in mod regulat

Intindeti-va muschii, mai ales in zona bazinului si a picioarelor. Fiecare barbat care intre 50-60 de ani simte semnele premergatoare ale unei hipertrofii a prostatei ar trebui sa consulte un osteopat, dupa ce si-a facut un bilant medical complet. Prin manevre efectuate pe cale rectala, osteopatul poate sa decongestioneze si sa uniformizeze prostata. Un rezultat pozitiv permite evitarea unei interventii chirurgicale, susceptibila sa duca la rezultate nedorite, precum ejaculari retrograde (cand sperma se deverseaza in vezica), impotenta sau incontinenta urinara de gravitati diferite.
Am vazut ca prostata inconjoara uretra ca un inel. Cu varsta, ea se mareste si strange uretra. Mobilizand prostata, osteopatul reuseste sa relaxeze tensiunea exercitata imprejurul uretrei. Aceste tehnici nu prezinta riscuri si sunt eficiente.

Binefacerea bailor
Faceti bai calde prelungite. Caldura activeaza afluxul sangelui in prostata, contribuind astfel la reducerea inflamatiei si, deci, a umflarii. Ideal ar fi sa faceti zilnic o baie calda de 20-45 de minute.

Limitati presiunea interna
Ejacularile regulate sunt benefice pentru sanatatea prostatei. Glanda prostatica produce un lichid seminal bogat in nutrienti, care se amesteca cu sperma. Ejacularea permite reducerea presiunii interne a fluidelor, dar, totodata, provoaca o contractie a muschilor situati in jurul prostatei, ceea ce stimuleaza circulatia sanguina si contribuie, astfel, la prevenirea inflamatiei glandei.

Sfaturi pentru o mictiune corecta
* Mergeti la toaleta de cate ori simtiti nevoia. Multi barbati au tendinta sa se retina. Dar cand vezica e prea plina, urina patrunde in prostata si provoaca o iritatie. Acest prost obicei poate favoriza incontinenta urinara.
* Cand urinati, incercati sa va goliti vezica complet, apoi relaxati-va. Dupa cateva minute incercati sa urinati din nou. Aceasta dubla golire, cum o numesc medicii, permite evacuarea corecta a vezicii.
* Pentru a urina, preferati pozitia „asezat”, celei in picioare. Permite ameliorarea eficientei mictiunii.
* Relaxati-va la toaleta. Luati-va timp. Ganditi-va la ce vreti cateva minute. Inspirati lent si profund de cateva ori. Tensiunea interioara si anxietatea declanseaza o secretie a hormonilor stresului care poate provoca o contractie a muschilor vezicii. O prea mare presiune psihologica poate duce la un blocaj. E inutil sa transformi un disconfort fizic intr-o problema psihica.

– Pe plan alimentar:
* Consumati broccoli, seminte de castravete si ulei din seminte de castravete, pentru a decongestiona bazinul inferior si a permite o mai buna circulatie veno-limfatica a sistemului genital.
* Luati seleniu si zinc.
* Consumati multe rosii, mai ales preparate (supe, sosuri), integrandu-le zilnic in meniul dvs. Rosiile sunt bogate in licopina, un pigment carotenoid, care se gaseste
si in caise sau struguri negri. Licopina are proprietati anti-inflamatoare si actioneaza asupra prostatei, limitand hipertrofia glandei si riscul de cancer. Pentru a beneficia de aceste avantaje, trebuie sa mancati rosii de cel putin zece ori pe saptamana.
* Beti multa apa, dar reducand portia de lichide seara, pentru a evita necesitatea nocturna de a urina.
* Daca aveti deja probleme cu urinatul, limitati consumul de cofeina (cafea, ceai, cola). Cofeina are tendinta de a micsora orificiul vezicii, ceea ce duce la reducerea jetului urinar.
* Evitati bauturile spirtoase, care irita peretii prostatei.
* In schimb, berea si vinul sunt recomandate, dar nu in exces. Studii recente au demonstrat ca un consum moderat de bauturi fermentate (2-3 pahare de bere sau de vin pe zi) pot reduce riscul hipertrofiei prostatei.

– Pe plan psihologic:
Reamenajati locuinta. Un interior primitor va influenteaza in bine

* Iesirea la pensie se pregateste din timp. Nu trebuie spus: „Voi vedea atunci ce-o sa fac”. E foarte important sa existe alte activitati, sa fie stabilite noi teluri, si nu sa lasi timpul sa treaca. Experienta acumulata de-a lungul vietii le poate fi de folos altora, trebuie cautate diverse asocieri, mai ales cu oameni mai tineri. Inainte de a iesi la pensie, e recomandabil sa-ti intalnesti prietenii, pentru a face impreuna cu ei proiecte de activitati comune, calatorii, activitati sociale. Marile cauze umanitare au nevoie de persoane devotate si cu timp liber. Pentru asta, nu trebuie sa cauti ocazii in departari. Adesea, e suficient sa privesti in jurul tau. Mai ales pe plan ecologic, planeta noastra are nevoie de ajutor. Pensionarii au acest avantaj pretios, de a fi disponibili.
* Casa, locuinta, trebuie sa fie refugiul intregii familii, un loc in care sa te intalnesti cu ai tai. Sa previi conflictele, sa atenuezi tensiunile, sa-i recunosti fiecaruia locul pe care il are in familie. Se subestimeaza, adesea, spatiul in care traim. Anumite case sunt mai putin intime decat altele, din cauza unor detalii simple: lumina, felul in care sunt amplasate mobilele, culoarea peretilor, plantele verzi… Faceti-va interiorul primitor, si el va va ajuta sa beneficiati de iradierea sa pozitiva.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: